0252-419169
Benieuwd hoe jouw organisatie ervoor staat?Vraag een fullscan intake aan
Aanvragen

De trucs worden steeds slimmer

Zo langzamerhand weet iedereen wel dat je alert moet zijn op phishingtrucs. Een e-mail met een vreemde afzender of een telefoontje uit het buitenland over een zogenaamde geldprijs die je gewonnen hebt, daar trapt bijna niemand meer in. Maar dat weten de hackers ook …. en dus worden de phishingtrucs steeds slimmer.

Wat is phishing?

De letterlijke vertaling van phishing is vissen of hengelen. Dat klopt wel, want phishing is het vissen naar persoonlijke informatie. Het is de meest voorkomende vorm van internetfraude. Criminelen proberen je via e-mail, WhatsApp, social media of een telefoontje informatie te ontfutselen om je vervolgens op te lichten. Dat doen ze bijvoorbeeld door zich voor te doen als jouw bank, creditcardmaatschappij, verzekeraar of energieleverancier. Soms gaat het zo ver dat ze jouw telefoon of laptop infecteren met malware of ransomeware, een programma dat jouw systeem vergrendeld. Vervolgens vragen ze je om geld zodat je weer toegang krijgt tot je eigen systeem.

Deze kennen we al

E-mail

De phishing e-mails zijn bijna niet meer van echt te onderscheiden. Ze komen met een geloofwaardig verhaal, de afzender lijkt betrouwbaar en soms is er zelfs een hele site achter gebouwd om het maar echt te doen lijken. Daardoor ben je snel geneigd je persoonlijke of financiële gegevens achter te laten of op een link te klikken. Zo verkrijgt de oplichter informatie over jou of wordt je computer geïnfecteerd met malware.

WhatsApp

Deze vorm van phishing komt steeds vaker voor. Je ontvangt een appje met daarin een waarschuwing zoals ‘Er staat een openstaande factuur voor u klaar. Via deze link kunt u direct betalen’, of ‘U heeft een waardebon van Bol.com gewonnen. Klik hier!’ Klik je de link aan, dan word je naar een nep webpagina geleid waarop je je (betaal)gegevens moet invullen.

Telefoon

Een klassieker: je word gebeld door een (zogenaamde) verzekeraar, energieleverancier of bank en gevraagd een programma te downloaden, je bankgegevens of je wachtwoord te geven. Hang maar meteen op want banken, creditcardmaatschappijen en andere instanties zullen dit nooit via de telefoon opvragen.

Social media

Een vriend of vriendin van wie de telefoon gestolen is, stuurt je een DM of ander berichtje en vraagt of je wat geld kunt overmaken. Natuurlijk wil jij helpen! Maar check toch even eerst bij de persoon in kwestie of dit verhaal werkelijkheid is. Wat ook voorkomt: je stuurt een klacht over iets naar een bedrijf via social media. Dat kan iedereen meelezen, internet oplichters dus ook. Zij kunnen reageren op de klacht alsof ze van de afdeling klantenservice zijn. Om verder geholpen te worden, vragen ze je vervolgens op een link te klikken. En dan is het kwaad al geschied….

Phishers worden steeds slimmer

Hoe meer er bekend wordt over de ‘reguliere’ manieren van phishing, hoe meer andere manieren er verschijnen. Zo zijn er de laatste tijd berichten over pakketjes die thuisbezorgd worden. Bijvoorbeeld een (schijnbaar) officiële versie van Microsoft Office Professional met het bericht dat jouw versie verlopen is en dat je deze nieuwe moet installeren. Op het moment dat je de USB stick in je laptop of desktop stopt worden alle bestanden versleuteld en moet je geld betalen om je bestanden en foto's terug te krijgen.  Dus krijg je zo’n pakketje en heb je niks gekocht of besteld? Doe jezelf een plezier en gooi het gewoon weg!

Hoe kan je jezelf beschermen?

Door goed voorbereid en geïnformeerd te zijn, verklein je de kans dat je slachtoffer wordt van phishing. Dus hier nog even de belangrijkste tips op een rij:

  • Klik nooit zomaar op links of bijlagen in e-mails of (chat)berichten, maar verifieer altijd de echtheid!
  • Deel je bankgegevens en andere persoonlijke informatie nooit aan de telefoon, via e-mail of WhatsApp. Hier zullen banken en andere organisaties nooit op deze manier naar vragen.
  • Zorg dat je een goede spamfilter hebt.
  • Maak voor elk account een ander wachtwoord aan, zo kan een oplichter niet meteen overal bij.
  • Nog beter is om je accounts waar mogelijk met two factor authentication (tweestapsverificatie) te beschermen. Zo krijgt een oplichter nooit toegang tot je accounts, zelfs niet als hij je wachtwoord heeft bemachtigd.
  • Bescherm je computer met antivirussoftware en houd die up-to-date.

Wil je meer weten over phishing? Lees dan verder in dit artikel 

Oeps!

Vermoed je dat er toch iets mis is gegaan? Verander dan zo snel mogelijk je login en wachtwoorden voor alle accounts waarvoor je dezelfde inloggegevens gebruikt. Schakel interparts in als je twijfelt of je computer of een ander device besmet is geraakt met malware. Met een goede back-up is vaak nog veel te redden. Denk je dat er financiële gegevens bekend zijn geworden? Neem dan direct contact op met je bank en laat je rekeningen blokkeren. En tenslotte: doe aangifte bij de politie en bij de Autoriteit Persoonsgegevens!

Benieuwd hoe jouw organisatie ervoor staat?Vraag een fullscan intake aan
Aanvragen

Wat is phishing en wat kan je er tegen doen?

Phishing, je spreekt het uit als fishing. De letterlijke vertaling is vissen of hengelen en dat klopt aardig. Want phishing is feitelijk het vissen of hengelen naar persoonlijke informatie. Alleen niet met goede bedoelingen. Het is de meest voorkomende vorm van internetfraude. In dit artikel vertellen we je meer over phishing. Hoe je het herkent, hoe je jezelf er tegen beschermt en wat je moet doen als je onverhoopt toch slachtoffer wordt.